26 Şubat 2016 Cuma

Arjantin / Buenos Aires te Denenmesi Gereken 5 Yiyecek

Bir Porteno (Buenos Aires te yaşayanlara verilen isim) ne yer?

Evet Arjantinliler et yer.. Öyle et deyip geçmemek lazım, kasaba girdiğinizde hayvanın hangi kısmından ne kadarlık et istediğinizin notunu düşmeniz gerekir. Bazı istisnalar olsa da  genelde eti işlenmemiş halde verirler ve her arjantinlinin evinde et bıçakları, et dövme ve kıyma aletleri, biftek tavaları bulunur.. Et onlar için öyle birşey işte :)

1. Parilla

Et yemeği budur! demiştim ilk yediğimde.. Hani biz mangalda biftek sucuk falan yaparız ya he evet onlar da türlü sucuklar yapıyorlar (soğanlısı falan var) ama öyle biftek falan değil bildiğiniz bütün parça et koyuyorlar :) Bu sefer Buenos Aires te evde dayımın arkadaşının tarifiyle fırında yaptık parilla yı. Limonun etin proteinlerini parçaladığı için rengini değiştirdiğini ama bu sayede yumuşacık olduğunun detayları ile birlikte (aşçı doktor olunca böyle oluyor galiba) soğan halkaları ve kırmızı biber ile pişirdiğimiz parilla yı sizlere de şiddetle tavsiye ederim.. Gelince belki ben de yapabilirim sizlere ;)

2.Milanesa

Bu yemeği beni yakından tanıyanlar zaten bilir. Arjantin yemeklerinden evde yaptığımız 2 yemekten biridir. Arjantinlilerin hem pratik hem doyurucu olmasından dolayı çokça tercih ettikleri bu yemek farklı şekillerde yenebiliyor. Aslında et snitzel olarak bildiğimiz bu yemek burda ekmek arasında sandviç olarak, üzerine jambon ve peynirle fırınlanmış olarak, ya da sade yanında papates- salata ile servis edilerek yeniyor. Biz bu sefer bir kafeteryanın açık büfe öğle yemeği menüsünde yedik milanesayı. Sıcak olarak yenmesi öncelikli olsa da, ben soğuk sıcak büyük küçük her türlü halini seviyorum :) Kasaplarda bazen hazır olarak (Türkiyede de görmüştüm) satılabiliyor ve bol yağda kızartılarak pişiriliyor. Benim gibi çok yerseniz de midenize oturabiliyor :)

3. Empanada

Türkiyedeki veda partime de istanbul daki bir latin amerika mutfağının katkılarıyla katılmış olan bu yemek, benim de sıkça yaptığım (ama tembel olduğum için -hamuru milföy, eti kıyma olunca- tadı daha çok talaş böreğine benzeyen) bir çeşit börek. Aslında bir çeşit değil çokça çeşitte olan bir börek. Evlerde de sıkça yapılan, kızartılan hem de fırında pişirilenn, dışarıdan almak isterseniz genellikle (bazı büfelerde 2li de satıyorlar) düzine ile hesaplanır ve paket servis olarak alınması yaygındır. Bizim gözleme gibi şehrin ortasında da en ücre köylere giden yollarda da bulabilirsiniz. Bu gelişimde bir empanadacı zincirinden yedim ve 6 çeşidini deneme imkanı buldum. Sebzeli peynirlisi, tatlı etlisi, soğanlı kaşarlısı, pinçiklenmiş etiyle hatta kremalı tavuklusu bile çok güzeldi :)

4. Dulce de Leche

Arjantin kültürüyle haşır neşir olup, yine de bunu sevmediğini söyleyen arkadaşlarım var ki onları burdan hepbirlikte kınayalım lütfen :) Yemeklerden sonra tatlılara sıra geldi.. Dulce de Leche Arjantinin karamel güzeli! Türlü hikayelerden bahsederler ama bence en mantıklısı biri sütü ocakta kısık ateşte unutmuş, sonra da içine şeker katarak pişirmiş diyebiliriz. Şaka bir yana şeker ve sütten oluşan bu tatlı türkçe ye de 'süt reçeli' adıyla girmiştir. Tarifi çok basit görünse de pek öyle değil ama dukan diyeti yaptığım dönemde bu tarifi yapmayan çalışan kişilerin sonuçlardan bazen memnun kaldıklarını okumuştum :) Bu güzellik arjantinde bütün tatlılara tat katar. Kahvaltılarda sofrada, matenin yanında eşlikçi olarak, empanadayı tatlı yapmak istediklerinde iç malzemesi olarak örneklendirebileceğim çeşitli çeşillerde tüketilmektedir.

5. Alfajores

Benim dulce de leche ile birlikte yaratılmış bir şaheser olarak gördüğüm tatlı; basit yumurtalı hafif kıtır bir hamura sahip, içinde türlü marmelatlar bulunan (dediğim gibi ben dulce de leche dışındakileri pek saymıyorum) üstü pudra şekerle kaplı bir tatlıdır. Biraz bizim lokum gibi yüzlerce çeşide girmiştir. Mini boyları, çikolata kaplıları, kek gibi yapılanları mevcuttur.. Çayın kahvenin yanında harika gider. Bölge içinde bile en yaygın hediyeliktir, her otogarda istasyonda ve turistik bölgede bulabilirsiniz..

Ek olarak; Mate

Tabi bir de mate var.. Yemek değil.. Bir hayat biçimi :) Şuan yazıyı yazdığım otobüste arada ayakta dikilen 2 gencin elinde komple setin olması ve yol boyunca içiyor olmaları gerçekten bunun sadece bir içecek olmadığı algısını yine ve yeniden yerleştirdi beynime :D Koşuya çıkanların,  ofiste çalışanların, turistik gezide olanların, köpek gezdirenlerin, kahvaltı edenlerin vb. artık aklıma gelmeyen herkesin her durumda tükettiği bu içeçek aslında kendi özel bardağında (mate deniyor ona da) üzerine sürekli sıcak su eklenerek (kaynamadan önce ocaktan alınmış ve çoğunlukla termostan) bardaktaki yaprağın sürekli demlenerek, bardağının içine daldırılan çubuktan suyun çekilmesiyle tüketilen bir çeşit çaydır. Türkiyede bu yaprağı çoğunlukla diyet ürünleri arasında duyabilirsiniz. Canlandırıcı ve sindirim sistemi düzenleyici özelliklere sahip bu bitki, arjantinlilerin günlük hayatlarının önemli bir parçası. -hoş şimdi böyle yazınca farkettim ben pek tiryaki değilim ama sanırım siyah çay türkler için neyse mate de arjantinliler için o olabilir :) -

Temel olarak bir porteno lu bunları yer. Bunların yanında italyanların bölgedeki kuvvetli etkisiyle birlikte bolca güzel pizza, makarna yer, bolca da kahve içerler..
E artık ben de gidip bişiler yiyeyim bari yam yam yam :D

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder